مهیار

تکنولوژی و فناوری

مهیار

تکنولوژی و فناوری

گام تازه دانشمندان ایرانی در فناوری هسته ای

گام تازه دانشمندان ایرانی در فناوری هسته ای
تولید برق اتمی بدون نیاز به رسیدن به شرایط بحرانی
 محققان هسته‌ای کشور روش محاسباتی جدیدی ابداع کرده‌اند که از آن می توان در نسل جدیدی از راکتورها موسوم به ADSR استفاده کرد. سید امیرحسین فقهی دانشجوی مقطع دکترای مهندسی هسته‌ای و مجری این طرح گفت که در این روش، شیوه جدیدی برای محاسبه عامل اهمیت نوترون در راکتورهای نسل جدید ارائه شده است که نیاز برای رسیدن به شرایط بحرانی راکتورها را از بین می برد.

برای آنکه بتوان از راکتورهای هسته‌ای برق گرفت باید راکتور به شرایط بحرانی برسد که با ارائه این شیوه جدید می‌توان از راکتور پیش از آن که به شرایط بحرانی برسد برق تهیه کرد.

پروفسور حسین آفریده استاد راهنمای فقهی امروز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: راکتورهایADSRراکتورهایی هستند که یک شتاب‌دهنده به آنها تزریق می‌شود . این راکتورها اکنون در مرحله طراحی قرار دارند و دانشمندان سراسر جهان در حال کار بر روی آن هستند.

به گفته وی، در این راکتورهای ارزان قیمت می‌توان به جای عنصر اورانیوم از توریوم استفاده کرد و انرژی هسته‌ای را گسترش داد.

فقهی نیز در این باره اظهارداشت: این راکتورها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند پسماند سوخت نیروگاههای اتمی کنونی را به عنوان سوخت مصرف کنند و علاوه بر تولید انرژی ، این مواد را از حالت پرتو زایی شدید به وضعیت پرتو زایی کم تبدیل کنند.

به گفته این پژوهشگر ایرانی، اهمیت نوترون و محاسبه آن یکی از متغیرهای قلب راکتورهای  ADSRاست که تعیین دیگر متغیرهای قلب راکتور وابستگی زیادی به این مساله دارد.

دکتر آفریده هم خاطرنشان کرد: تاکنون دو مقاله این طرح پژوهشی در مجلات ISI چاپ و منتشر شده و فقهی به خاطر این تحقیقات از سوی مجله انرژی سالانه بعنوان یکی از داوران مقالات دراین زمینه برگزیده شده است.

بر اساس برنامه پیش بینی شده اتحادیه اروپا در سال 2016 نخستین نمونه واقعی این راکتورهای نسل جدید برای بررسی کارآمدی ، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد