مهیار

تکنولوژی و فناوری

مهیار

تکنولوژی و فناوری

ایران متولی تاسیس شبکه نانوفن‌آوری

با تصویب«کامستک»؛
ایران متولی تاسیس شبکه نانوفن‌آوری وشبکه‌ دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام شد
جام جم آنلاین: براساس قطعنامه پایانی سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی «کامستک» ایران متولی تاسیس شبکه نانوفن‌آوری و شبکه‌ دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و شبکه همکاری و کانون پارک‌های علمی فن‌آوری کشورهای اسلامی شد.

به گزارش ایسنا ، سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری‌های علمی فن‌آوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری کشورمان در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

دکتر زاهدی در حاشیه این اجلاس با وزرای علوم کشورهای پاکستان، سودان، مصر، سنگال، آذربایجان، ازبکستان و یمن دیدار کرد.

وزیر علوم در این دیدارها با تاکید بر اهمیت «کامستک» در توسعه علم و فن‌آوری در جهان اسلام بر آمادگی وزارت علوم برای گسترش همکاری‌ها با این کشورها در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی و فن‌آوری تاکید کرد.

دکتر زاهدی در دیدار با وزیر علوم پاکستان با اشاره به اهمیت فعال کردن کارگروه‌های مشترک علمی فن‌آوری و ایجاد این کارگروه‌ها عنوان کرد: امید است بتوان بازدیدهای متقابل و مسافرت‌های تحقیقاتی مطالعاتی برای اساتید دو کشور ایران و پاکستان شکل داد.

همچنین وی با تاکید بر تقویت و گسترش زبان فارسی در دانشگاه‌های پاکستان ضمن ارائه تصویری از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی آموزشی، فن آوری و تحقیقاتی بعد از انقلاب از وزیر علوم پاکستان جهت بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران دعوت کرد.

گفتنی است دکتر زاهدی در دیدار با وزیر علوم و فن‌آوری سنگال نیز بر توسعه روابط علمی فن‌آوری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: وزارت علوم برای بهره برداری از مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری شیراز در سنگال و انتقال تجربیات مربوطه و همچنین تاسیس کمیته مشترک علم و فن‌آوری دو کشور و امضای توافق نامه با طرف سنگالی پس از ارائه طرح پیشنهادی در این رابطه آمادگی دارد.

همچنین با توجه به اینکه کشور سنگال ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را عهده دار است وزیر علوم کشورمان تدوین برنامه ده ساله‌ای را برای این کشور پیشنهاد کرد.

دکتر زاهدی در دیدار با وزیر علوم و فن‌آوری آذربایجان نیز عنوان کرد: همکاری‌های علمی فن‌آوری به عنوان بهترین مکانیزم برای ایجاد وحدت در جهان اسلام بوده و کشور ایران آمادگی دارد تا در زمینه انتقال تجربیات ایران به آذربایجان حرکت کرده و در زمینه ایجاد سیستم‌های شبکه‌ای گام بردارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در این دیدار بر مسلمان بودن دو کشور و کنار گذاشتن مسائل حاشیه‌ای تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری کشورمان از مرکز فن‌آوری فضایی پاکستان نیز بازدید کرد.

وی همچنین در دیدار با دانشجویان ایرانی مقیم پاکستان با بیان اینکه شما نماینده جمهوری اسلامی در پاکستان بوده و رسالت انتقال پیام جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی ایران را به عنوان جامعه‌ای صلح طلب به جوانان و دانشجویان دیگر کشورها عهده دار هستید گفت: تعداد دانشجویان کشورمان از دو میلیون و 200 هزار دانشجو در دو سال گذشته به سه میلیون و 300 هزار نفر ارتقا یافته که این مساله از افتخارات کشور ایران است.

وی تاکید کرد: وزارت علوم با تمام توان در راستای حل مشکلات دانشجویان ایرانی گام برمی‌دارد.

گفتنی است، در روز پایانی این مجمع قطع نامه پایانی مجمع عمومی تصویب شد که در این قطعنامه بیشتر پیشنهادهای ایران گنجانده شده است.

بنابراین گزارش در این قطعنامه اجازه تاسیس شبکه نانوفن‌آوری کشورهای اسلامی به ایران داده شد چرا که ایران در حال حاضر نخستین کشور در این زمینه در بین کشورهای جهان اسلام بوده و رتبه 25 را در بین کشورهای دنیا داراست.

همچنین ایران به عنوان میزبان تاسیس شبکه‌ دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نیز شناخته شد که این مساله در راستای تلاش های صورت گرفته برای مجازی کردن دانشگاه‌ها در ایران و همچنین ایجاد دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه ملی مجازی با بیش از 800 هزار دانشجو تحقق یافت.

گفتنی است در قطعنامه مجمع عنوان شده است که شبکه همکاری پارک‌های علمی فن‌آوری در جهان اسلام نیز در ایران تاسیس شود. چرا که در حال حاضر 50 مرکز رشد و بیش از 18 پارک علم و فن‌آوری در ایران ایجاد شده که پنج پارک علم و فن‌آوری دیگر نیز در حال تاسیس است که این تعداد در بین کشورهای اسلامی کم نظیر است و باعث شده که اجازه تاسیس کانون پارک‌های علم و فناوری در جهان اسلام از سوی کامستک به ایران داده شود.

همچنین به دلیل فعالیت‌های علم و فن‌آوری قابل توجه در سال‌های گذشته و رشد چشمگیر حوزه‌های علمی، ایران در سه سال اخیر از نظر روند رشد رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است با توجه به فعالیت‌های گسترده در تجهیز و گسترش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و آموزشی، ایران به عنوان عضو اصلی کمیته اجرایی کامستک انتخاب شد که بر این اساس هشت ماه دیگر ایران میزبان کمیته اجرایی کشورهای اسلامی خواهد بود.

به پیشنهاد جمهوری اسلامی و تشکیل این مجمع، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته‌یی استفاده کرده و برای گسترش تحقیقات و توسعه در این حوزه تلاش کنند.

گفتنی است در حال حاضر سازمان کنفرانس اسلامی و این مجمع در حال ارتقا وضعیت خود به مجمعی فعال و اثر گذار بوده که در این راستا مقرر شده که یک ارگان و نهاد جدید متولد شده که نقش دبیرخانه اجرایی را عهده دار باشد که ایران به همراه کشورهای عربستان و اردن به عنوان بنیان گذاران این نهاد جدید انتخاب شده‌اند.

 در این مجمع همچنین جایزه فیزیک سال کامستک به دکتر محمد مهدی شیخ جباری، فیزیکدان جوان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اعطا شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری کشورمان امروز جمعه پس از پایان این مجمع به کشور بازگشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
mohsen-d یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 05:23 ب.ظ

جالب بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد